ارس فضا _مهندس حسن زارع پور
بلــــــند آســـــــــمان جایــــگــــاه مـــن اســــت

 

پرواز گلاید به پروازی گفته می شود که جسمی سنگین تر از هوا بدون نیروی پیشران انجام دهد.نسبت لیفت به درگ در گلایدر ها یکی از ضرایب مهم بوده و در واقع به نوعی از روی آن می توان برد کلی گلایدر را نیز حساب کرد.به این ضریب نسبت گلاید نیز می گویند...

 

 

 

 


 

آیرودینامیک موشک

موشک ها از وسایلی هستند که در هوا حرکت می نمایند. ماده ای که حرکت نمی کند به آن ساکن می گویند و وقتی در حرکت باشد متحرک یا دینامیک گفته می شود. قسمتی از علم فیزیک که در مورد حرکت گازهای با حرکت اشیاء درون گازها بحث می کند، آیرودینامیک گفته می شود. به خاطر اینکه حرکت موشک در هواست و هوا ر حقیقت محتوی گاز می باشد، لذا شایسته است، پاره ای از نکات مهم در مورد آیرودینامیک را مطالعه نماییم

از نظر لغوی آیرودینامیک از دو کلمه یا ریشه یونانی، آیرو به معنی هوا و دینامیک به معنی نیرو تشکیل یافته است. از آنجا که پرواز موشک یا هواپیما بر اساس اصول این علم استوار است، از این رو آنرا تئوری پرواز نیز می گویند.
حال که با تعریف آیرودینامیک و مفاهیم ریشه ای کلمه آیرودینامیک آشنا شدیم مواردی از قوانین مکانیک که مطالعه آنها، درک مفاهیم پرواز را آسان می کند، معرفی می نماییم. 
قوانین نیوتن
نیوتن اولین کسی بود که قوانین حرکت ذره را بیان نمود. این قوانین که کماکان در مکانیک مورد استفاده می باشد به قرار زیر است:

 



ادامه مطلب ...



عمود پرواز خوب، عمود پرواز بد!
قسمت اول

یک هواپیمای شکاری برای برخاست عمودی و سپس پرواز افقی به سامانه های پیچیده ی رانش و کنترل نیاز دارد. به همین خاطر هزینه های ساخت چنین هواپیماهایی بسیار بالاست. ضمن اینکه سامانه های پیچیده ی مربوط به برخاست عمودی معمولا در طول پرواز افقی کاربردی ندارند و بلااستفاده اند. این سامانه ها در طول پرواز وزن اضافی قابل توجهی را به هواپیما تحمیل می کنند که کارایی کلی جنگنده را کاهش می دهد. 
پیچیدگی سامانه های اینگونه جنگنده ها و هزینه و سوانح بعضا مرگبار مانع ورود عمودپروازها به نیروی هوایی کشورها شد. تنها نیروی هوایی که به صورت عملیاتی از عمودپروازها استفاده می کند (تا جایی که بنده اطلاع دارم) نیروی هوایی انگلیس است.
اما نیاز کشورهای دارنده ی ناو هواپیمابر به جاگزینی هواپیماهایی با قابلیت برخاست از عرشه ی شناورها از سویی و محدودیت های ساخت شناورهای بزرگ طراحان را باز هم به سوی عمودپروازها برد.
در گذشته و تا قبل از F-35 ، پروژه های گوناگونی برای ساخت عمودپروازها در کشورهای مختلف اجرا شد. از جمله Balzak در فرانسه ، Harrier در انگلیس ، در Yak-38 و Yak-41 در شوروی ، و چند طرح در آمریکا از جمله F-109. همه ی این طرح ها به جز یکی لغو شدند.
در ادامه با این طرح ها آشنا خواهیم شد.

ادامه دارد.



شنبه 6 مهر 1392برچسب:, :: 17:17 ::  نويسنده : حسن زارع پور

  

 

  

 

 



شنبه 23 شهريور 1392برچسب:, :: 16:41 ::  نويسنده : حسن زارع پور

 

موشک ها از وسایلی هستند که در هوا حرکت می نمایند. ماده ای که حرکت نمی کند به آن ساکن می گویند و وقتی در حرکت باشد متحرک یا دینامیک گفته می شود. قسمتی از علم فیزیک که در مورد حرکت گازهای با حرکت اشیاء درون گازها بحث می کند، آیرودینامیک گفته می شود. به خاطر اینکه حرکت موشک در هواست و هوا ر حقیقت محتوی گاز می باشد، لذا شایسته است، پاره ای از نکات مهم در مورد آیرودینامیک را مطالعه نماییم.

 



ادامه مطلب ...


ترمزهای هواپیماهای جت

پیشرفتهای بوجود آمده در تکنولوژی مواد، روشهای طراحی و آزمون‌های بعد از ساخت موجب گردیده که در کیفیت و کارائی ترمزهای هواپیماهای جت امروزی بطور چشمگیری بهبود حاصل شود و بدون اینکه فضای بیشتری را اشغال کند دارای اوزون کمتری نسبت به ترمزهای قدیمی باشد.



ادامه مطلب ...


جمعه 22 شهريور 1392برچسب: آشنایی با موتورهای جت, :: 22:35 ::  نويسنده : حسن زارع پور

 

اولین موتور جت توسط دو شخص بطور همزمان ساخته شد. آقای فرانک ویتل از بریتانیای کبیر(انگلستان)وآقای هانس وان اوهین از آلمان که درسال م.1930 بطور مستقل از یکدیگر اولین موتور جت را بطور همزمان ساختند.ویتل تفکرات اولیه اش از 22 سال سابقه کاری در نیروی هوایی رویال سرچشمه گرفت. بخاطر نوآوریش درسال 1932 وهمچنین چاپ نوآوریش یک پاداش به او اعطا شد اما او انتظار توجه کمی داشت. ویتل در سال 1936 برای کار در کمپانی تحقیقی جت های قدرتمند فرا خوانده شدواقدام به توسعه کارهای مدلی موتور خود برای استفاده ی نظامی کرد. بعد از حل و فصل کردن بسیاری از مشکلات فنی سرانجام برگه ی پشتیبانی را در سال 1939 از دولت انگلیس دریافت کرد. در این میان مهندس آلمانی هانس وان اوهین مطالعات مستقل خود را در مورد پیشران جت در 1930 زمانی که دوره ی دکتری خودش را میگذارند,شروع کرد.در سال 1937بتفصیل برای طراحی و ساخت یک موتور قوی و یک بدنه مناسب تلاش کرد و موتور او اولین موتور جتی بود که بعد از ساختن هواپیمای هینکل هی 178 که ساخته ی خودش بود در 27 آگوست 1939 به پرواز درآمد. درانگلیس, وزارت هوا از آزمایش ویتل که موتورخود را بر روی هواپیمایی که توسط گلاستر ساخته شده بود سوار کرده بود خیلی تحت تاثیرقرارگرفته بود.  



ادامه مطلب ...


 

نحوه فرود هواپیما برعرشه ناو هواپیمابر


وقتی هواپیمایی برعرشه ناوهواپیمابری فرود می آید،سرعتش بایددرمسافتی حدود60متراز240كیلومتردرساعت به صفربرسد.وزن هواپیماممكن است23تن باشد،بنابراین مقدارانرژی جنبشی كه بایدخنثی شودقابل توجه است.درعین حال آهستگی هواپیمانیزبایدیكنواخت باشد،بدین معناكه نبایدحركتی ناگهانی رخ دهدكه یاباعث شكستگی گردن خلبان شودیابه اسكلت هواپیمافشاربیش ازحدواردكندیامسیرفرودرامختل كند.درحالت ایده آل،شتاب منفی بایدتدریجی باشدیعنی ازصفربه ماكزیمم مقداربرسدوسپس تاوقتی هواپیمابه توقف كامل برسد،ثابت بماند.


ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ

این وب سایت به منظور انجام پروژه های دانشجویی و همچنین ارائه جدید ترین مقاله ها و آموزش های موجود در رشته های مختلف دانشجویی به خصوص رشته های فنی و مهندسی طراحی شده است. از دوستاني كه مايل به تبادل لینک هستند به آخر صفحه (تبادل لینک هوشمند) مراجعه کنند.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ارس فضا و آدرس arasfaza.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 6
بازدید کل : 45170
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


آموزش تعمیرات کامپیوتربه زبان فارسی+هدیه
  « كسب درآمد از فروتل »  
دوستانتان را به يك شغل پردرآمد و آسان دعوت كنيد : « جزئيات »
Email: